D. 19 Juni 2011
Denne regnfulde søndag formiddag var en af Fotopressens medarb.
En tur i det skønne natur område Hedeland ved Hedehusene for at tage en tur med Veteranbanens Damplokomotiv.
Lidt INFO om Banen Samt Guide
Se Fotopressens Billeder fra turen der gik fra Hedehusgård station gennem de naturskønne rekreative områder
og til de Fem Ege som er endestationen i dag.
På vejen tilbage skulle vi naturligvis også lige ind forbi Brandhøjbanen, som ligger ved Stenager trinbrættet.
Det er Danmarks største mini bane for små elektriske tog.
Banen er ca. 1200 meter lang, her køre også Damptog samt Ic 3 tog mm.
Her er Ski og Kælkebakken som er 82 m o. havet.
Bag ved skibakken ligger også Hedelands amfiteater med plads til 3500 besøgende.
Her mødte vi M23 som er et industrilokomotiv der er leveret fra Deutz i 1956 til Rørdal Cementfabrik
hvor det kørte kul fra havnen til fabrikken indtil 1982, hvor det kom til Hedehusene.
Lokomotivet vejer 8,5 tons med 55 hk luftkølet dieselmotor.
Ja der var mange besøgende med toget den dag på trods af regnen.
Meget flot natur område
Ved endestationen er der rejst denne mindesten i anledningen af I/S Hedelands 25 års jubilærum
Her vender damplokomotivet på Fem Ege stationen som er banens nuværende endestation
som er beliggende ved Roskilde-Greve landevej. Umiddelbart syd for stationen ligger en bro,
der med tiden skal føre Hedelands Veteranbane videre forbi bl.a. vinterrasserne frem til Tune.
---------------------------------------------
På de næste 4 billederne her under ses Gustav som var på udflugt med sin Farmor & Farfar
som fotopressens medarb. ikke kunne stå for, en kær lille sød charmetrold
med de kæreste brune øjne, som var med på noget af turen
Ja man kan godt blive lidt træt på turen hvis man har været tidligt oppe :-)
Uha ja det var en våd tur
Selv om at det var en våd tur var humøret højt
Lige et kig ind i førerhuset på damplokomotivet mens vi ventede på det modkørende tog M23
Er de ikke bare herlige disse oldeforældre der var med på turen :-)
Ja der var rigtig meget flot natur at se
Ja så er vi på Brandhøjbanen
Her spiste de besøgende frokost, men vi syntes nok at foreningen for Brandhøjbanen
burde kunne sørge for, at få overdækket ved bænkene hvor publikum skal nyde deres medbragte mad.
Gæsterne samt forældre med små børn måtte sidde på de driv våde bænke der var til rådighed i det våde vejr.
Klubmedlemmerne sad jo skønt under deres halvtag, ved border der var tørre hvor der ikke var adgang for publikum
som man kan se på et af billederne her over :-(
IC 3 toget som kørte rundt
Lige et kig ind i førerhuset på dette lille stærke ragertog
Sporskifte kontrollen
Her kommer så Motorvognen "Grisen" som den bliver kaldt
trækkene med sine vogne med togpassagerer på
Så er det IC 3 toget der skal ud på en tur
Nå... hvor er du kær vil du op til Oldefar
Og så var vi tilbage på Hedehusgård station
Og så skulle damplokomotivet fyldes op med kul og vand igen
Her står så de næste parate til at tage turen
Gud ved om det er DSB-FIRST de venter på for de har da stået der længe :-)
Vil lige fortælle lidt om damptoget vi kørte.
Fabrikat: Orenstein & Koppel, Berlin
Tyskland. Byggenr. 7459 Byggeår: 1921
Akselfølge: Ct, ingen flange på midterste hjulsæt.Vægt: 8,5 t.
Hedeflade: 13,5 m2. Risteareal: 0,35 m2 Ydelse: 40 Hk.
Ejer: Industribaneklubben.
Historie: Leveret april 1921 til Det Danske Hedeselskab, Har frem til 1940 kørt
i et større antal mergelselskaber i Jylland
og fra 1940-67 i Store- og Lille Vildmose. I privat eje fra 1967 og frem til 1996 hvor Industribaneklubben IBK købte lokomotivet
og påbegyndte restaurering der afsluttedes i 2008.
Det var lidt billeder fra Vognhallen hvor man kan se filmklip mm. og hvor de reparerer togene & vognene.
Det skal også lige nævnes at HVB har bevaret de smalsporede lokomotiver og vogne
der gennem de sidste 150 år har været brugt af landes industri til transport af råvare samt produkter.
Sporene der ligger i terrænet har en sporvidde på 700 mm (ca. det halve af DSB)
og HVB råder over 50 damp- og motorlokomotiver og ca. 100 vogne
Her startede det hele ved indgangen til Hedelands Veteranbane
© Fotopressen.dk